Programma 15 december 2019

Lunchconcert 15 december 2019 Vocaal Vrouwensemble Vox Clara o.l.v. Maria Rosenmöller.

Op zondag 15 december kunt u luisteren naar een mooi lunchconcert verzorgd door het Vocaal Vrouwensensemble Vox Clara uit Voorschoten onder leiding van Maria Rosenmöller. Maria is als voormalig dirigent van het Koningkoor en de cantorij van de Koningkerk geen onbekende in Voorburg. Sinds 2003 is zij dirigente van Vox Clara.

Op 15 december zingt Vox Clara “A Ceremony of Carols” van Benjamin Britten (1913-1976).  Britten liet zich in zijn Ceremony of Carols inspireren door oude Engelse kerstmelodieën. Hij heeft diverse mooie liederen geschreven en hoewel deze liederen oorspronkelijk voor een jongenskoor geschreven zijn, kunnen ze ook heel goed door een vrouwenkoor gezongen worden.  Verder hoort u  ook andere bekende en onbekende Engelse kerstliederen van o.a. David Willcox en John Rutter. Kortom: een uurtje sfeervolle, Engelse kerstmuziek, die u in de adventstijd zeker niet zal willen missen.

Het concert van Vox Clara op 15 december begint om 12 uur en de toegang is gratis. Vooraf gaand aan het concert ligt er een boterham klaar. Na het concert houden we ter dekking van de kosten een vrijwillige inzameling en kunt u met een glaasje en versnapering gezellig nog wat napraten.

Vox Clara

Het Vrouwenensemble Vox Clara uit Voorschoten is in 2003 opgericht en staat sindsdien onder leiding van Maria Rosenmöller.  In de loop der jaren heeft het koor een hoog muzikaal niveau bereikt. Vox Clara voelt zich thuis in uiteenlopende muziekstijlen: van kleine opera’s zoals Dido en Aeneas en King Arthur van Henry Purcell tot  speciaal voor vrouwenensembles geschreven romantische werken van Schumann, Mendelssohn en Brahms; van Oost-Europese muziek, zoals de op volkstradities gebaseerde composities van Bartok en Kodaly, tot prachtige missen, o.a. van Rheinberger en composities van Schubert, Britten, Fauré, Darcieux en Poulenc.

In december 2014 voerde Vox Clara, ondersteund door gastzangers en orkest, alle zes cantates van het Weihnachtsoratorium uit en in maart 2016 volgt een prachtige uitvoering van de Johannespassion. Last but not least levert Vox Clara graag een muzikale bijdrage aan lokale evenementen, zoals ‘Duivenvoorde in Kerstsfeer’. (www.voxclara.nl)

Maria Rosenmöller

De sopraanMaria Rosenmöller is geboren in Münster (Duitsland). Zij studeerde schoolmuziek aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. De eerste dirigeerervaring vergaarde zij bij het koor van de Kunsthochschule Hamburg. Na haar examen in 1995 ging zij naar Nederland en studeerde zij zang bij Gerda van Zelm, Meinard Kraak en Barbara Pearson aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In 2000 behaalde zij haar zangdiploma en vervolgde Maria haar opleiding bij o.a. Magreeth Honing. Daarnaast was zij bijna 10 jaar lid van diverse professionele koren, o.a. Capella Amsterdam en het Groot Omroepkoor, verder zong zij meerdere projecten mee met het Berliner Vocal Consort en Capella Figuralis van Jos van Veldhoven. Maria was van 2008 – 2013 verbonden als muziekdocente aan de Vrije school in Den Haag en geeft nu muziekles aan groep 1 tot en met 8 van de Nutsschool in Wassenaar.

Maria Rosenmöller is als sopraansoliste regelmatig in uitvoeringen in binnen- en buitenland te horen, waaronder veel oratoria, zoals de Schöpfung van Haydn, de Nelsonmis van Haydn, de Passies, het Weihnachtsoratorium en vele cantaten van Bach en Händel, alsook diverse recitals met (vooral Duitse) liederen. Zij is actief als dirigente van het Vocaal Vrouwensensemble Vox Clara en als cantrix verbonden aan de Protestants Christelijke Gemeente Het Kruispunt in Voorschoten. In deze functie dirigeerde zij taalrijke kerkdiensten en concerten, cantates, opera’s, a-capella programma’s. Maria is met het badkamerkoor aan het Randstedelijk zanginstituut verbonden en geeft daar regelmatig stemvormingscursussen. Sinds drie jaar is zij artistiek leider van de Stichting DoreMifa, een initiatief om een jaarlijks terugkerend muzikaal evenement (gezinsmusical) te organiseren, waar zowel (groot)ouders als kinderen actief bij betrokken zijn. (www.mariarosenmoller.nl)