Programma 17 juli 2020

Foto’s concert van 17 juli:

Corona-Concert in de Koningkerk door Joseph Puglia (viool) en Andrew Wright (piano)

Intiem concert met viool en piano

In de afgelopen maanden was het stil. Stil op straat, geen vliegtuigen, geen treinen, geen auto’s. Horeca en terrassen dicht. Geen festivals, geen (lunch)concerten. Nu de corona-maatregelen stap voor stap wat versoepeld worden ademen we met z’n allen weer op. Op allerlei gebied kijken mensen wat er mogelijk is en hoe je dat kan invullen. Zo ook de werkgroep van muziek in de Koningkerk. Na maanden van radiostilte rond de lunchconcerten kunnen zij u uitnodigen voor een concert in kleine kring.

Op vrijdagavond 17 juli om 19.30 uur kunt u in de Koningkerk luisteren naar een concert door Joseph Puglia op viool en Andrew Wright op piano. Op het programma staan 4 stukken van bekende en minder bekende componisten: J.S. Bach, Pauline Oliveros, Kaija Saariaho en Andrew Norman.

Na maanden verplicht op afstand muziek beluisterd te hebben is er weer een mogelijkheid om life muziek te beluisteren. Vaak biedt dat een andere, directere betrokkenheid bij de muziek.

Het stuk van Bach stamt uit 1720 en bestaat uit 6 delen. Musicologen zeggen dat Bach dit stuk componeerde als ode aan zijn eerste vrouw Maria Barbara en ook als manier voor zichzelf om te omgaan met dit grote verlies. Ook het derde stuk op het programma is geschreven als ode aan een overledene. Het laatste stuk refereert aan de kerk van de heilige Sabina in Rome. Na een pest-uitbraak durfde niemand deze kerk meer in en werden er geen vieringen meer gehouden. Na de heropening kwam het geestelijk leven in en rond de kerk weer op gang. Joseph Puglia ziet in deze en situatie in Rome overeenkomsten met onze huidige Corona-tijd en hoopt natuurlijk dat ook wij wel spoedig weer op de vertrouwde manier bijv. in grotere kring met elkaar naar muziek te kunnen luisteren.

Joseph Puglia

Joseph is geboren in New York en woont sinds 2009 in Nederland. Hij studeerde van 1994 – 2006 aan de Juilliard School in New York en behaalde zijn Master aan het Koninklijk Conservatorium in 2008 met uitstekende resultaten. Joseph Puglia heeft sindsdien naam opgebouwd als een van de beste vertolkers van muziek uit de 20e en 21 eeuw. Hij heeft samengewerkt met o.a. Vera Beths, Anner Bijlsma en Reinbert de Leeuw. Hij heeft concerten gegeven in het Lincoln Center en de Carnegie Hall in New York. Zijn solo debuut in het Amsterdamse Concertgebouw tijdens het Holland Festival was volgens het NRC Handelsblad “exceptioneel”.

Joseph Puglia heeft in zijn carrière ook bijzondere projecten uitgevoerd. Zo heeft hij samen met het Europese Ruimtevaart Agentschap een muziekstuk uitgevoerd dat op basis van kunstmatige intelligentie is gecomponeerd. In de periode 2015-2017 heeft hij muziek gecomponeerd en uitgevoerd voor enkele kamermuziekconcerten in het Gemeentemuseum in Den Haag. In de muziek legde hij een verbinding tussen de tentoonstellingen in het museum en grote kamermuziekstukken. Tijdens deze concerten speelde Joseph Puglia op instrumenten uit de grote collectie muziekinstru-menten van Gemeentemuseum nu Kunstmuseum Den Haag.  In deze coronacrisis heeft hij in quarantaine een internet-opname gemaakt van Terry Riley’s “In C”.  Anno 2020 is Joseph Puglia solo-violist bij het Ako Schoenberg Ensemble in Amsterdam en lid van de